Baudelaire Chanel

RODIN

fr RODIN

LE DUC DE WESTMINSTER, SELON RODIN, INCARNAIT LE DANDYSME BAUDELAIRIE
N
Auguste Rodin (1840-1917) qui contribua au Dictionnaire de la Société Baudelaire depuis 1902 avait sculpté le buste de Barbey d'Aurevilly (1808-1889). En 1887, l'écrivain proposa de parrainer la définition du Dandysme. Le duc de Westminster (1879-1953) était familiarisé avec ce terme que Rodin avait employé en 1914 à propos du duc qu'il tenait pour l'incarnation vivante du dandysme baudelairien.

COCO CHANEL, DANS LA LIGNÉE DE RODIN
Quelque temps après la mort du duc de Westminster (1879-1953), Coco Chanel jeta son dévolu sur le restaurant d'un ancien palace à Roquebrune-Cap-Martin pour y exposer la collection de la Salle Westminster du Musée Limouse des Fleurs du Mal. A l'instar de Rodin (1840-1917), elle souhaita associer le souvenir du duc à l'œuvre de Limouse (1894-1989), le peintre des Fleurs du Mal et président de la Société Baudelaire, consacrée au dandysme baudelairien.

eng RODIN

THE DUKE OF WESTMINSTER, VIEWED BY RODIN AS THE LIVING EMBODIMENT OF BAUDELAIREAN DANDYISM
Auguste Rodin (1840-1917), a contributor to the Société Baudelaire Dictionary from 1902, carved the bust of Barbey d'Aurevilly (1808-1889). In 1887, that author tabled the definition of the word "Dandyism". The Duke of Westminster (1879-1953) had become acquainted with the term since its use by Rodin in 1914 when upholding the Duke as the living embodiment of Baudelairean Dandyism.

COCO CHANEL, A TRUE SUCCESSOR OF RODIN
A few years after the death of the Duke of Westminster (1879-1953), Coco Chanel settled on the restaurant of a former luxury hotel at Roquebrune-Cap-Martin as the venue for the Westminster Room collection of the Limouse Flowers of Evil Museum. Of like mind with Rodin (1840-1917), she wished to bind the Duke's memory with the collection of works dedicated to Baudelairean Dandyism from the brush of Limouse (1894-1989), the painter of The Flowers of Evil and President of the Société Baudelaire.